Vereniging met ‘Toulouse’ – reisverslag uit de Mars op Brussel

Auteur: Oscar Ten Houten

Orléans, 12 September, Dag 49 van de Mars op Brussels. Vanuit Beaugency naar Orléans, 28 km

Deze Morgen

Deze Morgen

Beste Mensen,

Het is een prachtige avond in Orléans. We kamperen op het centrale plein, net onder het standbeeld van, Jeanne d’Arc. Er zijn publieke stopcontacten voor elektriciteit, gratis wifi, en de veldkeuken bereidt een exclusieve maaltijd met wat we gekregen hebben van mensen.

Ik heb vandaag terug alleen gewandeld. De anderen namen de nationale weg, ik weet niet waarom, want de parallel weg langs der Loire is rustig en groen. Ik kon er niet aan weerstaan, vooral omdat ht de laatste dat was dat we de rivier zouden volgen. Morgen draaien we recht naar het Noorden, naar Parijs.

Kameraad Roberto

Kameraad Roberto

Korenveld met koeien

Korenveld met koeien

De Loire

De Loire

We hebben hier onze krachten verenigd met de Mars uit Toulouse. Ze hebben hier dagen aan een stuk op ons gewacht. Aangezien ze gelijk met ons vertrokken zijn en maar half zover moesten, hadden ze alle tijd van de wereld om tot hier te geraken, a rata van zo’n 15 tot 20 kilometers per dag.

Tot op vandaag wist ik bijna niet van hun Mars, onze communicatie commissie liet verstek gaan en ik had geen tijd om een en ander zelf uit te zoeken. Het is een relatief kleine groep van een half dozijn tot de twintig die ze nu zijn. Om te vergelijken, onze Mars varieerde van dertig tot honderd mensen.

De Mars uit Toulouse mag dan klein zijn, hij is zeer goed georganiseerd. Hun officiële blog is uitstekend en ik was blij om de kameraad te ontmoeten die verantwoordelijk was voor de updates. Er waren nog mensen waarvoor ik blij was ze terug te zien, zoals kameraad Manuel, de hardste werker van de Audiovisuele Commissie op Plaza del Sol, en Glimlachende Spreeuw, die bij ons was tot in Bordeaux,

Glimlachende Spreeuw heeft alle marsen gezien. Haar vergelijking van alle drie was boeiend. In onze mars, officieel de ‘Meseta Mars’ – omdat hij van het  Spaanse  Meseta Hoogvlakte komt – hebben we heel wat problemen gehad, zoals je weet. Maar het lijkt het er in  de ‘Mediterrane Mars’ die van Barcelona komt, het ngo slechter aan toeging. Glimlachend Spreeuw zie dat het een ‘complete ramp’ was.  Ze heeft het er maar drie dagen uitgehouden.

Er zitten veel ego’s in de groep, ze zijn onvolwassen, er zijn er veel die profiteren en maar enkele die wandelen. Velen doen gewoon autostop als ze geen zin hebben om te marcheren. Toulouse daarentegen wordt gezien als een goed getraind leger, of toch minstens een peleton. Ook al omdat er met minder mensen minder te organiseren valt.

Tijdens de drie dagen die ze gewacht hebben, hebben ze veel sympathie gekregen van locale sympathisanten. Maar ze durfden niet kamperen. De reden is dat Orléans een soort ‘Sarkozy Experiment’ is. De stad is bijna volledig bewaakt met camera’s, de politie heeft ver reikende bevoegdheden om mensen die slapen, kamperen of zich anders dan normaal gedragen aan te pakken. Hier een tent opzetten, om het even waar is een risico. De politie kan komen om je te arresteren en alles te vernietigen zonder vragen te stellen.

We doen het op zijn Spaans. Het kan  ons niet schelen. We zetten onze tenten op, en we stonden op de voorpagina van de plaatselijke krant vandaag. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat ze vannacht aanvallen, maar aangezien we morgen weer vertrekken denk ik dat het hen de negatieve publiciteit niet waard is.

De verslagen in het nieuws zorgden er ook voor dat er veel locale mensen op de Volksvergadering waren, de grootste tot nu toe in de steden. Ik had de eer om een kleine openings speech te mogen geven over de geschiedenis van de beweging,zoals ik ook had gedaan in Tours. Het is niet mijn ding, in het publiek spreken, zeker niet in een taal – Spaans – die ik niet perfect beheers, maar aangezien ik de ‘officiële historicus’ ben van de Mars, was het aan mij.

Volksvergadering in Orléans

Volksvergadering in Orléans

De Volksvergadering is over nu, locale mensen en mensen van der mars mixen terwijl ze proeven van het eten.  Iedereen biedt continu  douches aan. Een video van de Mars wordt geprojecteerd op een wit deken door kameraad Jason, onze cameraman die met de bezemwagen rijdt.

Ja, beste kameraden, het is echt een wonderbaarlijke avond in Orléans. Morgen wandelen we weer allemaal samen. Binnen vijf dagen zijn we in Parijs.

This slideshow requires JavaScript.

Oorspronkelijke Engelse tekst

One comment

  1. Ron · September 14, 2011

    We blijven het volgen en als het goed is kan ik me in Brugge aansluiten.

Leave a Reply

