Mediastrategie, zin of onzin?

Je kan de machtsverhoudingen in de huidige maatschappij niet ontkennen. Het is niet omdat je strijdt voor een alternatief, dat je botweg moet  stellen dat je niet met de media wil praten. De perceptie die door de media gecreëerd wordt en de desinformatie heeft wel degelijk invloed en ze ondermijnt ons werk. Naast ernstige mediakritiek en media-analyse  moet je ook werken aan goede perscontacten. Journalisten behoren tot de 99%, hun bonzen niet. Enkele do’s en don’t:

Be authentic

  • Hou er  rekening mee dat de Burgemeester, de Minister etc. de media weten te bespelen. Ze leveren sowieso meer stof om te publiceren. Ze hebben ook meer invloed omdat ze een continue nieuwsstroom kunnen garanderen aan de media. Bedrijven en overheden beheren bovendien omvangrijke sponsoring- en reclamebudgetten, ze zijn leverancier van nieuws  en afnemer van advertentieruimte tegelijkertijd, en hebben zo meer dan een vinger in de pap.  Zeur daar niet over, tenzij je bewijsbare corruptie kan aan de kaak stellen.  Kritisch staan tegenover de media is een MUST, maar je mag er je contacten met de journalisten niet door laten verzieken.  Jouw werk is sociale verandering te weeg brengen. Empowering, dus je hebt de media nodig om je zaak de aandacht te geven die ze verdient. In de mate dat dit je lukt zal je ook meer invloed krijgen bij de journalisten.
  • Je kan dus maar best  een professionele relatie opbouwen met die journalisten. Ga niet slijmen, wees authentiek, dat wordt gewaardeerd door de meeste journalisten. Beoordeel hen OOK op het werk dat ze leveren, zijn zij ook eerlijk? Of niet?  Geef hen feedback als ze jouw actie verpieteren door een oneerlijke reportage. Sta ook op je strepen zoals zij dat doen!  Toch zal je er moeten van uitgaan dat voor een journalist, onafhankelijkheid heel belangrijk is. Respecteer die. Zijn autonomie is beperkt. Hij wordt sowieso al aangevallen, door rechtse politici, maar ook door zijn eigen hoofdredactie en door de eigenaar van het medium. Bepaalde extreem-rechtse groepen zoals het VB hebben zich gespecialiseerd in het onderuit halen van elk journalistiek project dat hen niet zint.
  • Regelmatige briefings over jouw activiteiten rendeert op lange termijn! Verwacht niet dat een journalist elk perscommuniqué oppikt en er iets over schrijft. Hij staat onder druk en heeft de selectie van wat belangrijk is en wat niet belangrijk is NIET zelf in de hand. Daarover beslist de eindredacteur. Als je hem regelmatig brieft echter, rendeert je werk op lange termijn. Als ‘de journalist’  jouw nieuws belangrijk vind EN hij krijgt een fiat van de redactie zal hij een goed artikel schrijven over jouw activiteit. Op dat moment wordt alle documentatie die je hem voorheen bezorgde relevant.

Keep it simple

  • Eén centrale plaats van waaruit alle links vertrekken. Dat kan Facebook zijn, een blog, jouw Website, een mediacentrum… hangt af van de context, de situatie en de toepassing, maar daar kan iedereen je vinden voor updates, voor uitleg etc.
  • Ook al zijn er intern allerhande discussies binnen jouw organisatie, probeer naar de media als een blok naar buiten te komen. Sommige journalisten die gedreven zijn door sensatie, men noemt zoiets riooljournalistiek,  zoeken graag naar tegenstellingen. Hun sensatiezucht kickt op interne ruzies. Dus hou interne communicatie en externe communicatie strikt gescheiden.

Be honest

  • Stel je niet voor als een serieuze organisatie als je maar een vriendengroep bent van 2 à 3 mensen. De journalisten doen wel degelijk achtergrond-checks als ze daar tijd voor hebben. Dikwijls geven ze dat soort informatie gewoon aan elkaar door. Is die of die, dat of dat belangrijk, moeten we daar rekening mee houden of niet… Een zeker cynisme is de meeste journalisten niet vreemd. Zij maken alle dagen nieuws en moeten een zekere afstand bewaren. Jij maakt 5 à 10 keer per jaar nieuws en bent sowieso betrokken.
  • Probeer de media niet te manipuleren, zij hebben voldoende middelen om te onderzoeken of je waarheidsgetrouw bent. Als pogingen tot manipulatie aan het licht komen, mag je het wel helemaal vergeten.
  • Soms komt het voor dat er idd belangrijke en voor de buitenwereld relevante tegenstellingen in de organisatie zijn. Als die relevant genoeg zijn, verklaar ze dan voldoende. Reële tegenstellingen verdoezelen wreekt zich toch vroeg op laat.

Be as professional as possible

  • Elk ernstig perscontact over een activiteit gaat via een persmap, gedrukt, in PDF en html beschikbaar op jouw Internet-site Niet dat die map  luxueus moet zijn, maar ze moet er zijn. Sommige journalisten zijn of lui of hebben het veel te druk en cutten en pasten graag uit de persmap. Maar ga er niet van uit dat ze dat automatisch ook doen.
  • Een database met alle perscontacten moet standaard in jouw mailprogramma zitten. Check regelmatig of die nog up to date zijn. Het wereldje van de Free-lance journalisten is volatiel. Vergeet ook nooit de online nieuwssites te briefen. Voor hen volstaat natuurlijk digitaal materiaal.
  • Een website die regelmatig up to date is, is onontbeerlijk. Vroeger was het God die toekeek today the Internet community is watching you. Het eerste wat een journalist vandaag doet als hij iets van jou binnenkrijgt is gaan googelen. Als je vandaag niet op het Internet aanwezig bent, besta je niet.  If you cannot beat the media, be the media.

Hier al een voorschot op jouw persdatabase. Hier vind je adressen op de site van de Vlaamse Vereniging van Jounalisten, van de Kranten, de Radio Zenders en TV-stations, de Lokale Zenders, deThema Bladen en Zenders en de Weekbladen.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s