Antwoord op Zuckerberg’s missie

Brengt Mark Zuckerberg het ooit tot president van de Verenigde Staten?

Brengt Zuckerberg het ooit tot president van de Verenigde Staten? Dan Farber hoopt blijkbaar van wel. Hij sluit met deze suggestie een kritiekloos artikel af in Cnet over internet.org. Dit laatste is een promotie initiatief van Facebook, Samsung, Ericsson, MediaTek, Nokia, Opera, en Qualcomm om toegang tot Internet te verlenen overal in de wereld.

Twee derden van de wereldburgers hebben momenteel geen toegang tot Internet. Door projecten op te zetten, kennis te delen, en regeringen en industriëlen te mobiliseren wil het partnerschap 5 miljard internetgebruikers extra creëren.  Binnen de tien jaar willen ze de kost voor mobiele internet-toegang brengen op 1% van de huidige kost.

Zuckerberg wil zich duidelijk profileren nadat Google al eerder een project opstarte met draadloze Internet toegang te experimenteren voor  ontwikkelingslanden door ballonnen in de stratosfeer in te zetten: het ‘balloon powered Internet for everyone’ project.

De mobiele operatoren ontbreken op het appel

Het consortium mikt op mobiel Internet, maar de mobiele operatoren – die het zouden moeten waar maken – ontbreken momenteel nog in het gezelschap. Facebook en de fabrikanten van mobiele telefoons zetten in op de ontwikkeling van goedkopere, betere ‘smartphones’, datacompressie,  tussenopslag systemen en frameworks voor ‘apps’ die het gebruik van bandbreedte kunnen reduceren. Breedband Internet, gebruikt voor ‘streaming’ staat niet op het verlanglijstje, de groep wil in de eerste plaats werken aan tekst toegang.

In 2010 slaagde Facebook er nog in om operatoren te overtuigen om een vereenvoudigde ‘text-only’  versie van Facebook als gratis lokkertje aan te beiden: Facebook Zero. Dit project wordt uitvoerig beschreven in Quartz. Alhoewel Facebook daarover niet wilde communiceren, verwachtte Nathan Eagle, een van de grootste operatoren voor mobiel netwerk, niet dat Facebook de netwerk operatoren daarvoor zou compenseren. De belofte dat de gratis gebruikers, eens verslaafd aan Facebook,  zouden upgraden naar full Internet toegang, moest volstaan.

Achttien maanden later groeide Facebook in Afrika maar liefst met gemiddeld 114%… maar dat bracht de gemiddelde penetratiegraad  van Facebook in Afrika begin 2012 op nog maar op 2,4%.  In de tien maanden daarop zakte de groei naar 18%. In Azië bereikt Facebook momenteel slechts 6,5% van de bevolking en in Afrika blijft het percentage hangen onder de 5%. Enkel de rijkste gebruikers in deze landen kunnen zich een ‘smartphone’ veroorloven, de grote massa kan zich slechts het basis GSM model en een pre-paid abonnement permitteren. Deze gratis strategie blijkt dus niet echt te werken en dit is waarschijnlijk ook de  reden waarom de operatoren niet betrokken zijn bij Internet.org.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s