Bevrijd jezelf van de Facebook inkijk zonder Facebook te verlaten

Reclame is des te meer doeltreffend als ze bij de juiste persoon terecht komt, de juiste doelgroep. Dus liefst enkel bij die mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het product of dienst dat een bedrijf aanbiedt. Anders is reclame storend.

Selectieve aanbieding is dus veel effectiever. Facebook kan die selectie maken op basis van een analyse van onze profielen en die van onze vrienden. Als we in onze profielen dingen aanbrengen die een fout beeld geven, dan is Fcebook er niets mee en verkoopt het fake info aan zijn klanten. Met als gevolg dat het ook niet zal werken voor die klanten, marketeers van bedrijven. Dus minder clicks op de adds en minder inkomsten voor Facebook.

Een advies van Unsell Yourself — A Protest Model Against Facebook, maak dat jouw profiel niet langer bruikbaar is om te verkopen aan marketeers door het een beetje bij te tunen:

“Hou al je Facebook contacten, de mogelijkheid om berichten te versturen of te chatten of op je wall te posten en toepassingen – met uitzondering van op gedrag gebaseerde advertenties, het eten en drinken van Facebook’s dollar inkomsten en wat hen de troetel van  Wall Street maakt — je kan dat allemaal killen door bijvoorbeeld  “Teen Vogue” toe te voegen aan  jouw. Of Teletubbies. Of Tiffany’s.”

Jouw echte vrienden weten genoeg over jou, het is niet nodig dat je dat nog eens op Facebook aan de hele wereld te grabbel gooit. Voor professionele contacten gebruik je toch best Linkedin. Of wordt lid van Diaspora.

Een voorbeeld van een Yale student

Redenen genoeg om Het te doen

Door het verzamelen van gebruikers informatie kan Facebook gepersonaliseerde en relevantere reclame aanbieden aan zijn klanten. In feite overtreedt Facebook daarmee de Europese privacy-wetgeving, maar dat wuift Zückerberg weg..

De ‘vind ik leuk knop’ is de ware verleider van Facebook. Het is dus niet toevallig dat er geen ‘vind ik niet leuk knop is’.  Zo verzamelde Adidas reeds meer dan 5 miljoen fans. En je vindt het knopje niet alleen op de facebooksite zelf, maar ook op tal van andere sites. Het knopje kan nog meer: het laat zien wie van je vrienden al eerder de webpagina die je bekijkt leuk vonden. Wanneer een aantal van je vrienden, de mensen wiens mening en smaak je waardeert en vertrouwt, een website of artikel te gek vinden, zul je sneller geneigd zijn deze te gaan lezen.

En hopla zo verzamelt Facebook ook nog eens data over welke websites je leuk vind.  Maar de verzameling van deze gegevens is in feite strijdig met de Europese privacy regelgeving.

Exploitanten van websites in de Noord-Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein moeten het ‘vind ik leuk’-icoontje van Facebook van hun sites verwijderen. De privacy-toezichthouder in dat bondsland beschuldigt Facebook ervan via deze ‘like-button’ op onwettige manier gegevens van website-bezoekers te verzamelen.

Websites die het blauwe icoontje met de opgestoken duim laten staan, hangt een boete boven het hoofd van maximaal 50.000 euro.

Sedert 2008 vind je een andere verleider op  allerlei andere sites met userbase, de  ‘Facebook Connect’.

Hoe werkt het systeem?

  1. Klik op de ‘Connect with Facebook’ knop om de persoonlijke data uit het Facebook profiel te zuigen en op de site een account te creëen
  2. Eens in gelogd kunnen gebruikers met hun Facebook vrienden interageren.
  3. Informatie over gebruikers. Activiteiten op de third-party site worden teruggestuurd naar Facebook zodat ze zichtbaar wordt voor hun vrienden

Een idee van hoe Facebook steeds meer de privacy van zijn gebruikers is gaan verkopen vind je in deze statistieken (Bron: Visual Guide To Facebook’s Privacy Changes Over Time)

Donkerblauw staat voor de persoonlijke gegevens die default vrij gegeven worden.

Het donkerblauw zijn der persoonsgegevens van de Facebookgebruikers:

3 comments

  1. pjotr69 · December 9, 2011

    Goed artikel. Is er geen grotere versie van die statistiek? En waar heb je die vandaan?

  2. Daniv · December 9, 2011

    Het was een beetje moeilijk om de bron terug te vinden omdat de infogrphic Creative Commons is en in verschillende studies voorkomt. Heb het dan toch gevonden en de originele beelden erop gezet met bronvermelding.

  3. pjotr69 · December 11, 2011

    Bedankt!🙂

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s